sunnuntai 18. heinäkuuta 2021

Match Show ja mörköikä

 

Martalla on alkanut mörköikä... Treeneissä se pelästyi lasta joka juoksi uimarengas kaulansa ympärillä ja päätti syöksyä autoon turvaan. Match Show meinasi mennä plörinäksi, kun Martta ei suostunut kävelemään kentän poikki. Onneksi se kuitenkin lopulta suostui ja juosta jolkutti kehässä olosuhteisiin nähden hyvin.


Tässä handlerin arvio: "Martalla meni myös hienosti, se ei purrut ketään, ei karannut, ei peitsannut eikä laukannut. Se seisoi nätisti, näytti hampaat hyvin ja ravasi hienosti eikä hätkähtänyt ollenkaan tuomaria. Toki lopuksi se ei enää jaksanut seistä, joten se sai sinisen nauhan kun peppu ei enää noussut loppuvaiheessa." 

Kehävideon voit katsoa Martan instagram tililtä.

sunnuntai 11. heinäkuuta 2021

Helteet jatkuvat

 


Tämä viikko oli sekoitus työpäiviä ja helteitä, lue: emme ole tehneet yhtään mitään. Tyttäreni kokeili, miten näyttelyhihnassa kulkeminen sujuu, sujuihan se. Siitä pieni videoklippi Martan instagram-tilillä.

Kaiken kaikkiaan mietin, menikö se murrosikä ohi, ennenkuin kunnolla alkoikaan vai onko se vielä edessäpäin... Martta on kyllä ollut todella mukava ja helppo viime aikoina.

Videoita voit katsoa Martan instagram tililtä.

sunnuntai 4. heinäkuuta 2021

Loman loppu

 


Voisi melkein sanoa, loma loppui ennenkuin ehti kunnolla alkaakaan.Mitä saimme aikaiseksi? No emme juuri yhtään mitään. Touhusin sitä ja tätä, lähinnä puutarhassa ja helteet vei loppumehut. Yläkuvassa Martta vahtii lapsia, se vahtii niitä lähikontaktissa, siinä missä Dino vahtii talomme portaille ja laukkaa paikalle, jos jotain tapahtuu. 

Martta on kyllä ollut "helppo", sen kanssa ei ole joutunut kovin vääntämään. Se yleensä antaa kaiken suuhunsa ottamansa pois aika nätisti ja muutenkin tuntuu, että puhe menee perille. 

Kynsien leikkuu sujuu hyvin, pientä yllätystä toi tassusta kiinni pitäminen toisessa yhteydessä, se kieppui selällään, huitoi tassuillaan ja yritti ottaa kättäni suuhunsa. No sitä(kin) harjoiteltiin päiväkaupalla ja nyt se sujuu ilman megashowta,

Videoita voit katsoa Martan instagram tililtä.

sunnuntai 27. kesäkuuta 2021

Martta 8 kk

 


Toivoisin, että minulla olisi Martasta kauniita kuvia kun se täytti 8 kk, mutta valitettavasti en ole napsinut yhtään kuvaa... Sen sijaan Martta on napsinut sakseni rikki... Se ei tee kamalan paljon pahojaan, mutta kyllä se silti vielä välillä yllättää.

Mieheni jaksoi vielä napata Martan syliin ja saimme sen punnituksi, se oli 41,3 kg ja säkä oli 61 cm.

Helteet ovat olleet loistava tekosyy, miksi emme ole treenanneet yhtään mitään...

sunnuntai 20. kesäkuuta 2021

BH-kaupunki treeni

 


Olin viikonloppuna koiratanssituomarina ja HTM:ää arvostellessani, huokasin mielessäni, että Martan seuraamiselle 'tarttis tehdä jotain'... Työn alla taasen...


Kävimme HVK:n BH-treenissä ja harjoittelimme kaupunkiosuutta. Martta olisi päässyt läpi, se käyttäytyi niin täydellisesti, vaikka pelkäsin pahinta.


Maanantainkin treenit menivät ok, Martta ei ole kovin kiinnostunut muista koirista.

sunnuntai 13. kesäkuuta 2021

Loma alkoi


Lomani alkoi, mutta se ei ole heijastunut Martan koulutukseen, vaan lähinnä olen tehnyt rästihommia pihalla ja kotona. Piipahdimme kuitenkin koulutusleirillä ja sain hyviä vinkkejä seuraamiseen: Martta lähinnä raahustaa perässäni sen sijaan, että seuraisi ryhdikkäästi mukanani. 

Kouluttaja myös huomasi, että murina tulee helpommin, jos joku lähestyy minua, verrattuna siihen, että annan Martan lähestyä vierasta ihmistä. Tämä täytyy pitää mielessä näyttelyissä & tokon luoksepäästävyydessä.

En uskalla sanoa, että murrosikä tuli ja meni mutta tällä viikolla Martta on ollut kuin unelma, se tottelee sekä ääni- että elekäskyjä. Elämä on ollut leppoisan mukavaa, enkä ole karjunut pihalla kuin torimuija... Toivon, että tämä olotila jatkuu.

Videoita voit katsoa Martan instagram tililtä

sunnuntai 6. kesäkuuta 2021

Martta murkku


Martta on hankala ja ärsyttävä, mitäpä muuta voisi sanoa, kun on murrosikäinen talossa. Instan videolta voitte nähdä pätkän, kun Dinolta palaa hermot pikkuneitiin.

Uusi piirre on myös kaikille lähestyville ihmisille muriseminen. Martta tuijottaa ja murisee jos joku vieras ihminen lähestyy meitä. Tällä viikolla niin kävi asukasyhdistyksen talkoissa sekä uudella treenikentällä jossa ohjaaja lähestyi sitä. Tämäkin lisätty treenattavien asioiden listalle, siis murinasta poispääseminen.

Minun hermojani Martta lähinnä koettelee varastamalla puutarhahanskojani ja juoksemalla karkuun tai lällättelemällä metrin kahden päässä. Syömällä kiviä, niin että hampaat narskuu...


Saan pikkuneidin ruotuun ottamalla Dinon kanssa lyhyen pätkän tokoa, jolloin neidille tulee kiire päästä "treeneihin" mukaan. Uusi tokohyppy on toiminut hyvin, Martta loikkaa sen yli kiltisti pyydettäessä.


Metsäjälki sujuu hyvin, itse asiassa mokasin itse tällä viikolla, kun olin ihan varma, ettemme olleet menneet reittiä johon Martta vei. Haahuilimme hetken siellä täällä, kunnes annoin periksi ja jatkoimme minne Martta halusi mennä. No siellähän se merkki oli... Esineruutukin sujui hyvin, ainoa pikkumiinus on, että Martta tiputtaa esineet noin kahden metrin päähän minusta, eikä tuo perille asti. Sitäkin pitäisi treenailla.


Puolin ja toisin, päivä kerrallaan...

Videoita voit katsoa Martan instagram tililtä.