sunnuntai 28. marraskuuta 2021

Match Showssa

 


Viikko huipentui Match Showhun... Olemme nyt koko viikon harjoitelleet vapaaehtoisten kanssa namin ottoa ja se on alkanut hiljalleen sujua murisematta. Tänään mies tuli yllättäen Marttaa kohti kun odottelimme kehien alkua ja kysyi saako silittää. No Martta tietty murisi ja mies:"älä nyt minulle murise...". Minun tuurillani arvaatte loput. Se oli meidän tuomari... Kehässä Martta ei murissut, mutta ei myöskään päässyt jatkoon. Muuten se kyllä käyttäytyi nätisti.


Kotona nappasin kuvan, kun tuo parivaljakkomme nukkui tehdessäni töitä.


Seurasaaren reissut ovat sujuneet viime aikoina hyvin.


Karmin lista irtosi vahingossa, kun Martta juoksi päin ja jarrutus meni ptkäksi.


Tein Martalle sängyn vanhasta kulmasohvasta.

sunnuntai 21. marraskuuta 2021

BH koe hylättiin

  

Voi Martta... BH-kokeessa paikallamakuu onnistui täydellisesti, hihnassa seuraaminen hyvin, mutta vapaana seuraamisessa se hiihti perässä ja jäävissä liikkeissä Martta ennakoi reilusti. No nyt tiedämme mitä pitäisi treenata...

Kotona Martta sai uuden sängyn vanhasta sohvastamme ja peti näyttää olevan sen suosikkipaikka.

sunnuntai 14. marraskuuta 2021

Treenaillen


Tällä viikolla ollaan treenailtu rally-tokoa ja BH:ta. Tavallaan homma sujuu, mutta Martta ennakoi jääviä liikkeitä ja jätättää pahasti kuvion loppupäässä. Seurasaaressa olimme jännän edessä, kun parkkipaikalta karkasi koira sillalle, jossa olimme juuri palaamassa parkkipaikalle. Onneksi kaverini oli hieman edessäni, joten sain Martan käännettyä ympäri ja kävelimme poispäin samalla kun omistaja spurttasi ottamaan koiraansa kiinni (jäi nuuskimaan kaverini koiraa). 


 

sunnuntai 7. marraskuuta 2021

Valeraskaus


Martalla on nisät todella turvonneet, onneksi valeraskaus ei näy käytöksessä. Martta on ollut helpohko viime aikoina. Treeneissä se seuraa nätisti jätättämättä ja paikkamakuukin onnistuu huolimatta melko kosteista keleistä.

 

sunnuntai 24. lokakuuta 2021

Martta 1v

 


Martta täytti vuoden ja kävimme punnitsemassa sen, painoa on nyt 48,3 kg. Martalla on eka juoksu ohi ja käytös on (ehkä vain kuvittelen) vähän fiksumpaa kuin vielä pari kuukautta sitten.

En tiedä suosittelisinko cane corsoa kenellekään... En ainakaan ensimmäiseksi koiraksi, en seurakoiraksi... Martassa ehkä haastavinta on sen peräänantamaton sinnikkyys ja toisaalta sen puhdas epäluulo kaikkea kohtaan. Se on vartioiva koira ja tekee työnsä hyvin. Se huomaa pihalla kaiken ja syöksyy kohti kohdetta karvat pystyssä. Martta ei hauku paljon, mikä tietysti on plussaa. Koulutuskentillä sitä ei kiinnosta muut ihmiset tai koirat, mikä helpottaa treenaamista paljon. Omia ihmisiä Martta rakastaa koko sydämestään, mutta on selkeästi yhden ihmisen koira.

Marttaa on huomattavasti helpompi kouluttaa kuin mustaterriereitä, mutta vaikeampi kuin villakoiria. Martta on fiksumpi kuin mustaterrierit, se oppii ja oivaltaa nopeasti. Toisaalta se ei ole yhtä joustava kuin villakoirat, jotka antavat lähes kaikki koulutusvirheet anteeksi. Martta loukkaantuu helposti ja jos se kokee kokeneensa vääryyttä (luuli osaavansa oikein), se heittää pyyhkeen kehään ja ei edes yritä uudelleen. Martan kanssa jokainen opetettava juttu on mietittävä etukäteen tarkkaan ja sitten pysyttävä siinä. Jos villakoira on kuin ferrari, nopea ja näppärä, Martta on kuin juna kiskoilla. Kiihtyy kyllä ja menee eteenpäin, mutta vain sinne minne kiskot vievät.

Martta on kyllä yksi elämäni koirista, tykkään siitä kovasti, sain juuri sitä mitä halusinkin. Se vahtii taloa ja pihaa, on kotona helppo, sen kanssa voi harrastaa ja kisata. Bonuksena se on jonkin verran menestynyt näyttelyissäkin (yksi ROP & serti). Jos ottaisin uuden koiran, mikä se olisi? No cane corso tietty :)

sunnuntai 17. lokakuuta 2021

Juoksu ohi


Juoksu on vihdoin ohi ja pääsimme ekoihin treeneihin. Martta oli niin täydellinen, toivon vain, että tämä muutos on pysyvä.

 

sunnuntai 3. lokakuuta 2021

Ekat juoksut


Martalla alkoi juoksut ja siitä on tullut läheisyyden kipeä. Ensimmäistä kertaa se parkkeerasi lähes joka päivä työpöytäni alle töitä tehdessäni.

Pyörähdimme Vantaan näyttelyssä, Kerem Kirstin:"11 kuukautta, vahva luustoinen narttu, vahva pää, ilmettä häiritsee liian vaaleat silmät, vahva kaula, erinomainen eturinta, syvä rintakehä mutta turhan lyhyt rintalasta, erinomaisesti kulmautunut edestä ja riittävästi takaa, lyhyt lantio, liikkuu vaivattomasti. / EH"