sunnuntai 24. lokakuuta 2021

Martta 1v

 


Martta täytti vuoden ja kävimme punnitsemassa sen, painoa on nyt 48,3 kg. Martalla on eka juoksu ohi ja käytös on (ehkä vain kuvittelen) vähän fiksumpaa kuin vielä pari kuukautta sitten.

En tiedä suosittelisinko cane corsoa kenellekään... En ainakaan ensimmäiseksi koiraksi, en seurakoiraksi... Martassa ehkä haastavinta on sen peräänantamaton sinnikkyys ja toisaalta sen puhdas epäluulo kaikkea kohtaan. Se on vartioiva koira ja tekee työnsä hyvin. Se huomaa pihalla kaiken ja syöksyy kohti kohdetta karvat pystyssä. Martta ei hauku paljon, mikä tietysti on plussaa. Koulutuskentillä sitä ei kiinnosta muut ihmiset tai koirat, mikä helpottaa treenaamista paljon. Omia ihmisiä Martta rakastaa koko sydämestään, mutta on selkeästi yhden ihmisen koira.

Marttaa on huomattavasti helpompi kouluttaa kuin mustaterriereitä, mutta vaikeampi kuin villakoiria. Martta on fiksumpi kuin mustaterrierit, se oppii ja oivaltaa nopeasti. Toisaalta se ei ole yhtä joustava kuin villakoirat, jotka antavat lähes kaikki koulutusvirheet anteeksi. Martta loukkaantuu helposti ja jos se kokee kokeneensa vääryyttä (luuli osaavansa oikein), se heittää pyyhkeen kehään ja ei edes yritä uudelleen. Martan kanssa jokainen opetettava juttu on mietittävä etukäteen tarkkaan ja sitten pysyttävä siinä. Jos villakoira on kuin ferrari, nopea ja näppärä, Martta on kuin juna kiskoilla. Kiihtyy kyllä ja menee eteenpäin, mutta vain sinne minne kiskot vievät.

Martta on kyllä yksi elämäni koirista, tykkään siitä kovasti, sain juuri sitä mitä halusinkin. Se vahtii taloa ja pihaa, on kotona helppo, sen kanssa voi harrastaa ja kisata. Bonuksena se on jonkin verran menestynyt näyttelyissäkin (yksi ROP & serti). Jos ottaisin uuden koiran, mikä se olisi? No cane corso tietty :)

sunnuntai 17. lokakuuta 2021

Juoksu ohi


Juoksu on vihdoin ohi ja pääsimme ekoihin treeneihin. Martta oli niin täydellinen, toivon vain, että tämä muutos on pysyvä.

 

sunnuntai 3. lokakuuta 2021

Ekat juoksut


Martalla alkoi juoksut ja siitä on tullut läheisyyden kipeä. Ensimmäistä kertaa se parkkeerasi lähes joka päivä työpöytäni alle töitä tehdessäni.

Pyörähdimme Vantaan näyttelyssä, Kerem Kirstin:"11 kuukautta, vahva luustoinen narttu, vahva pää, ilmettä häiritsee liian vaaleat silmät, vahva kaula, erinomainen eturinta, syvä rintakehä mutta turhan lyhyt rintalasta, erinomaisesti kulmautunut edestä ja riittävästi takaa, lyhyt lantio, liikkuu vaivattomasti. / EH"

sunnuntai 26. syyskuuta 2021

Martta 11 kk

 


Martta täytti 11 kk ja käytin sen paikallisessa Mustissa ja Mirrissä vaa'alla: 46,2 kg ja säkä on pysynyt jo pari kuukautta 61 cm:ssä. Ehkä suurin haaste on ihmisten kohtaaminen. Martta on välinpitämätön ihmisiä ja koiria kohtaan, jos ne ovat kauempana. Mutta lähikontaktiin pyrkivä ihminen..., reaktio on aina hiukan arvailun varassa. Lisäksi Martta on vahva, siis peräänantamattoman vahva. Kuopukseni juuri totesi, että se on pelkkää lihasta. Martta painii päivittäin Dinon kanssa ja se käyttää etutassujaan hyvin. Se osaa kampittaa... Olen siirtynyt käyttämään kuonopantaa.

sunnuntai 19. syyskuuta 2021

Remonttireiskana


Martta osallistuu tiiviisti kaikkeen, halusimme tai emme. Tällä viikolla se "avusti" lattiaremontissa, vaikka sitä kuinka töni, työnsi tai huitoi muualle, se oli vakaasti juuri tapahtumien keskipisteessä.


Korkkasimme Rally-tokokisauramme ja minun virheeni takia menetimme 10 pistettä & tuloksen saannin. Kisat menivät paljon paremmin kuin osasin kuvitella, joten yritämme varmasti myöhemmin uudestaan.

Olimme sunnuntaina koiraleirillä ja se meni vähän heikun keikun. Olisi voinut mennä paremminkin, mutta toki myös onnistumisia tuli. Kaiken näyttelytouhun keskellä, jälki ja ruutu ovat jääneet huomattavan vähälle huomiolle... Hakua en edes viitsinyt kokeilla porukassa...

sunnuntai 12. syyskuuta 2021

ROP ja serti Porvoosta


Lopussa kiitos seisoo vai miten se meni... Koko viikon tahkosimme Martan ikävää asennetta pois ja niin vain onnistuimme Porvoossa.

”Erittäin kaunis, hyvinkehittynyt narttu, jolla erinomaiset mittasuhteet ja luusto. Kaunis, jalo pää. Ihana ilme. Rodunomaiset korvat. Upea ylälinja, erinomainen häntä. Ikäisekseen erinomaisesti kehittynyt eturinta ja rintakehä. Tasapainoiset kulmaukset, hyvä turkki. Upeat liikkeet. Kaunis, tyylikäs, tasapainoinen narttu.”


Tässä odottelimme kehän laidalla omaa vuoroamme...


Onneksi Martta tykkää tuosta uudesta kevythäkistään ja menee sinne mielellään.


Tässä perjantain tokotreeneistä ja ryhmä paikallamakuu.



Keskiviikkona pyörähdimme illalla Match Showssa ja Martta tuli sinisten ykköseksi, tässä vaiheessa jo aloin hieman uskoa siihen, että saan homman onnistumaan.


Match Show:n parkkipaikalla puudeliseurassa


Keskiviikkona kävimme myös Seurasaaressa ja Martalla ekaa kertaa kuonopanta. Sen kanssa kulkeminen onnistui hyvin, Martta antoi pannan olla ja vetäminen katosi kokonaan.


Pihalla leikkiä Dinon kanssa...

Videoita voit katsoa Martan instagram tililtä.

sunnuntai 5. syyskuuta 2021

Nyt sitten harjoitellaan


Jotenkin käytökseeni ei oltu tyytyväisiä Riihimäen viikonlopun jälkeen. Outo kiilto silmissään omistajani mutisi kiihkolla: "Nyt me treenataan...!"

Ja niin me maanantaina treenattiin, söin kiltisti kaikkien tarjoamia makupaloja.


Tiistaina treenattiin remmirähjien ryhmässä ja omistajalleni nousi patti otsaan, kun kävelin hiukan liian nopeasti tai olisin siis kävellyt, ellei hän olisi roikkunut jarruna hihnan toisessa päässä.


Keskiviikkona treenattiin tokoa ja "pääsin" näyttelyharjotuksiin. Ne menivät hyvin ja heilutin jopa häntää kouluttajalla.

Perjantaina treenailtiin rally-tokoa. Se meni hyvin meidän molempien mielestä. Halleluja..., sain levätä viikonlopun rauhassa